Als magazijnmanager is het aan jou om innovatieve manieren te bedenken om de bedrijfsvoering efficiënt te laten verlopen. Uiteindelijk is het jouw doel om ervoor te zorgen dat uw kosten laag zijn en
Wat mag je niet over het hoofd zien?
Sommige uitdagingen kunnen niet worden genegeerd, zoals uitzoeken hoe de leveringstermijnen kunnen worden gehaald en hoe om te gaan met beschadigde producten. Maar een vaak over het hoofd gezien probleem dat de aandacht van meer magazijnmanagers zou moeten krijgen, is het minimaliseren van verspilling.
Afval kan vele vormen aannemen, van voorraad die alleen in de schappen ligt tot inefficiënte operaties die de uitgaven verhogen. Maar hoe begin je zelfs met het identificeren van magazijnafval?
Gebruik goede methodologie, die wordt gebruikt door topdistributieteams, dat helpt je bij het analyseren van gegevens om verspilling op te sporen en te verminderen. Jouw doel is om te bepalen of de bestaande procedures nodig en effectief zijn, in een poging om taken te stroomlijnen en de efficiëntie te verhogen.
Hoe herken je probleemgebieden?
Door realtime gegevens vast te leggen en te beoordelen, kun je problemen opsporen en tekortkomingen in het magazijn herkennen. Dus hoe kom je aan die gegevens?
Je kunt jouw magazijnbeheersoftware gebruiken om regelmatig rapporten uit te voeren. De gegevens die jij verzamelt, stellen je in staat positieve en negatieve trends te zien en dienovereenkomstig te reageren. Je kunt ook feedback van medewerkers verzamelen.
Train jouw personeel om problemen op te merken en moedig hen aan om met problemen naar je toe te komen. Last but zeker not least kun je jouw klanten bevragen.
Kansen inschatten om activiteiten te stroomlijnen
Het is gemakkelijk om in een mentaliteit te vervallen waarin je denkt dat alles efficiënt werkt. Maar je bewijst jezelf een slechte dienst als je stopt met zoeken naar mogelijkheden om verbeteringen aan te brengen.
De beste manier om dit te doen, is door de kosten van magazijnactiviteiten te analyseren. Onderzoek, leer en begrijp waarom bepaalde processen kosten wat ze doen. Voer vervolgens een benchmarkoefening uit om te zien hoe jouw kosten zich verhouden tot die van vergelijkbare distributiecentra.
Gewapend met inzicht in kostenanalyse, kun je potentiële verbeterpunten identificeren. Vervolgens kun je jouw inspanningen richten op het stroomlijnen van activiteiten op een manier die jouw overheadkosten verlaagt. Eén van die manieren kan zijn om als bedrijf je warehousing uit te besteden.
Welke technologieën?
Het hebben van een betrouwbaar magazijnbeheersysteem (WMS) staat bovenaan de lijst omdat het de meest cruciale tool is die nodig is om een distributiecentrum effectief te runnen. Hulpprogramma’s voor arbeidsbeheer kunnen ook waardevol zijn om je te helpen het productiviteitsniveau van werknemers te beoordelen.
Deze bronnen kunnen je helpen taken toe te wijzen aan de juiste werknemers. Om overheadkosten te besparen, kun je overwegen te investeren in procesautomatiseringstools, zoals rekfoliewikkelaars en gerobotiseerde palletiseermachines. Je kunt als bedrijf ook je transport uitbesteden, zeker als je internationale klanten hebt.